Eerste Brabantse bestuursovereenkomst voor snelfietsroute

geplaatst op 23 november 2017
Eerste Brabantse bestuursovereenkomst voor snelfietsroute

23-11-2017 | De aanleg van de snelfietsroute F261, de Hart van Brabantroute langs de Midden-Brabantweg van Tilburg naar Waalwijk, kan beginnen. Want de officiële bestuursovereenkomst met afspraken is donderdag 22 november ondertekend door de provincie en de regio.

De F261 komt aan de westkant van de N261 en loopt van station Tilburg in het zuiden tot het regionaal bedrijventerrein Haven in het noorden. De provincie Noord-Brabant en de gemeenten Loon op Zand, Waalwijk en Tilburg slaan hiervoor de handen ineen. De gemeenten leggen deze Hart van Brabantroute aan als onderdeel van een netwerk van snelfietsroutes die de grotere plaatsen in de provincie met elkaar verbindt. Gedeputeerde Christophe van der Maat en wethouders Jan van Groos, Gerard Bruijniks en Mario Jacobs van respectievelijk de gemeenten Waalwijk, Loon op Zand en Tilburg ondertekenden daarvoor de bestuursovereenkomst. Daarin staan de afspraken over het tracé, de realisatie en de kostenverdeling. De F261 moet uiterlijk in 2020 gereed zijn. Dit is de eerste bestuursovereenkomst in Brabant die is getekend voor een snelfietsroute.

Ronald (foto rechts) heeft zich hier in 2017 hard voor gemaakt vanuit de GGA Hart van Brabant verkeer en vervoer. Leonie verzorgde het (foto)verslag van de ondertekening.

Herkenbaar design

Wat tot nu toe ontbreekt voor snelfietsroutes, is een eigen en herkenbaar design. Een design met herkenbare markering en informatie op het asfalt en uiteraard bewegwijzering. De F261 wordt de eerste snelfietsroute met de nieuwe bewegwijzering. De twee designs hiervoor zijn 22 november gepresenteerd in het gemeentehuis van Dongen. Het ontwerpbureau Mijksenaar (twee middelste op foto) ontwikkelde twee concepten voor nieuwe route-aanduiding. Gedeputeerde Christophe van der Maat: “Deze snelfietsroute tussen Tilburg en Waalwijk is de eerste die wordt uitgerust met dit nieuwe design voor de bewegwijzering. De komende tijd testen we welke van die twee designs het beste wordt beoordeeld door gebruikers. Dat gebeurt eerst met CycleSpex. Dit is een virtuele realitybeleving die de NHTV (foto links) met steun van de provincie ontwikkelde. CycleSpex maakt het mogelijk voor fietsers om een gepland fietspad met een 3D-bril te ‘beleven’ alsof de nieuwe route er al ligt. Daarna volgt de test op de Hart van Brabantroute in het echt. Op basis van die bevindingen ontwikkelen we het nieuwe design. Ook de andere routes die we later aanleggen, krijgen dan dit design. Wat ons betreft kan het daarna ook in de rest van Nederland gebruikt worden”.